
Omdat er in Brussel onvoldoende opvang voor Nederlandstalige cliënten uit het vrij buitengewoon onderwijs bestond, dienden drie Brusselse scholen een aanvraag tot de oprichting van een kleinschalig Nederlandstalig internaat in.
VZW De Ark te Laken (De Ark) startte op 1 september 1986 met het internaat.
Gevoelig voor de noden binnen de gehandicaptenzorg in Brussel diende De Ark begin jaren negentig een aanvraag tot de oprichting van een dagcentrum en een tehuis voor niet-werkenden in. Het dagcentrum startte op 1 oktober 1993 als het eerste Nederlandstalige dagcentrum in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het tehuis voor niet-werkenden startte op 8 november 1993.
Op 1 januari 2015 werd de erkenning als internaat omgezet in een erkenning als multifunctioneel centrum. Voor het dagcentrum en het tehuis voor niet-werkenden gebeurde de omschakeling naar de persoonsvolgende financiering op 1 januari 2017.
De Ark is een vergunde zorgaanbieder erkend door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH).
Organisatiestructuur
De voorzitter van VZW 'De Ark Brussel', André Dewallef en de directeur Mieke Craeymeersch, zijn samen met de directieraad verantwoordelijk voor het dagelijks beleid en voor de kwaliteitsvolle werking van De Ark.
De kwaliteitscoördinator zorgt voor de follow-up van het kwaliteitsdecreet binnen De Ark. Hij beoogt dat alle onderdelen en procedures van het kwaliteitshandboek overeenstemmen met de dagelijkse werking. Eveneens is hij interne preventieadviseur, die het welzijn op het werk behartigt.
De financieel medewerker voert financiële en administratieve taken uit en superviseert de chauffeurs en de technische dienst.
De sociale dienst is verantwoordelijk voor de intake van nieuwe gebruikers en voor het beëindigen van de hulpverlening. Zij onderhouden de contacten met externe diensten en de ouders van de gebruikers in functie van de opvolging van de sociale problematiek.
De orthopedagoog zorgt voor ondersteuning van de teams bij de agogische aanpak van de cliënten. Hij geeft advies en helpt mee aan de individuele handelingsplannen.
De administratief medewerker voert in opdracht van de directeur, de financieel medewerker, de directiemedewerker en de sociaal medewerker ondersteunende administratieve en logistieke taken uit.
De technische dienst staat in voor opvolging van de verbeteringswerken aan de infrastructuur, de technische controles en de opvolging van de klussen.
De begeleiders en opvoeders zorgen voor de concrete realisatie van de hulpverlening. Zij realiseren het aanbod voor de gebruikers en staan in voor een kwaliteitsvolle werking van hun afdeling.
In de drie afdelingen werkt men met zelfsturende teams. Elk teamlid neemt zijn verantwoordelijkheden, zoals afgesproken op de teamvergaderingen. Elk teamlid is verantwoordelijk voor de dagelijkse werking van hun afdeling en stimuleren een harmonieuze groepsdynamiek waarbij zowel de gebruikers als de opvoeders/begeleiders zich goed voelen.
De huishoudhulpen onderhouden de infrastructuur.

De chauffeurs staan in voor het vervoer van de gebruikers van het dagcentrum. Zij halen de gebruikers thuis op en zorgen dat ze veilig terug thuis worden afgezet. Zij worden eveneens ingezet bij het wegbrengen en ophalen van de gebruikers voor externe activiteiten. Dit laatste gebeurt voor alle afdelingen.
Contact
Adres:
Verdunstraat 521/2
1130 Haren
Tel.: 02/245 56 12
Fax: 02/216 08 02
Adres:
Verdunstraat 521/2
1130 Haren
Tel.: 02/245 56 12
Fax: 02/216 08 02
- Directeur: Mieke Craeymeersch
GSM: 0471 79 41 80
mieke.craeymeersch@vzwdeark.be - Kwaliteitscoördinator/interne preventieadviseur: Sien De Mey, sien.demey@vzwdeark.be
- Financieel medewerker: Geert Van Gucht, geert.vangucht@vzwdeark.be
- Sociale dienst dagcentrum en woonondersteuning: Géraldine André
GSM: 0476 70 21 57
geraldine.andre@vzwdeark.be
Géraldine werkt deeltijds en is niet permanent beschikbaar.
Je kan gerust een boodschap achterlaten op haar gsm. - Orthopedagoog MFC: Patrick Lambrecht, patrick.lambrecht@vzwdeark.be
GSM: 0476 70 22 04 - Orthopedagoog dag- en woonondersteuning: Hermien Delanote, hermien.delanote@vzwdeark.be
- Administratief medewerker: Femke Abraham, femke.abraham@vzwdeark.be
- Technische dienst: Stef Sinnaeve, stef.sinnaeve@vzwdeark.be
- Team dagondersteuning: team.dagcentrum@vzwdeark.be
- Team MFC: team.mfc@vzwdeark.be
- Team woonondersteuning: team.woonondersteuning@vzwdeark.be